بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد الله رب العا لمين الرحمن الرحيم ما لك يوم الدين والصلاة والسلام على محمد المبعوث رحمة للعالمين وعلى اله وصحبه والسائرين على دربه الى يوم الدين

DAKWAH.... BEGITU @ BEGINI ???

Monday, April 13, 2009

Barangsiapa di kalangan kamu melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan hatinya. Yang sedemikian itu adalah selemah-lemah iman.


Hadith ini memang sudh tdk kekok lgi bgi seseorg yg bernama muslim. Inilah satu turutan peringkat dakwah dlam usha utk mecegah kemungkaran yg kian memonopoli segenap aspek dlam khidupan kita. Berdasarkan hadith ini, seseorg muslim perlu ada sekurg-krgnya perasaan utk mmbnci kemungkaran dan berazam utk mncegahnya. Apa yg sya dengar, terdpat 2 pendapat mngenai hadith ini. Ada yg mngatakn ia mngikut turutan sperti tersebut dan ada yg berpendapat ia adalah sonsangn drp ayat tersebut.


Pendapat pertama; dlam berdakwah, kuasa/tangan/perbuatan itulah yg mnjadi aspek utama dlam mncegah kemungkaran. Dgn mggunakan kuasa yg ada, byk perkara boleh dilakukan. Cntohnya kerajaan boleh ikut undg2 Islam yg ditetpkan oleh syara’. So, sgla perbuatan yg mlggar printah ALLAH akn dikenakan hukuman yg keras bukannya seprti ketika ini. Ksalahan bgi berzina hnya perlu byr RM 2000, contoh shj. Kemudian, jka x de kuasa, gnalah kepetahan dan lidah utk bermain kata2 dan akhir skli, jk x mmpu gak, at least dlm hati tu adalah perasaan bnci akan perkara tersebut.


Pendapat kedua; ia adalah songsangan iaitu bermula dgn hati, kemudian lisan dan akhir skli barulah tangan/kuasa. Untuk mmperbtulkan diri seseorg itu, perlulah ada dlm jiwa snubari kita utk mengajak dia ke arah kebaikan. Selpas itu, kta rapatkn dri kita ini dgn mereka. Sering bertemu ke, bermain bersame2, n tegur@ nasihat kemungkaran yg dia lakukan. Jk, msh berdgil brulah gnakan kuasa. Contohnya di sini, sya mngambil skop rumah tgga. Skranya isteri x dgr kate, suami bknnya perlu menampor isteri. Itu cre yg slh. Pertma skli, suami perlu gna lisan, tgur isteri. Klau dgil lgi, suami perlu tgglkan tmpat tidur. Skrnya mash krs kepala, brulah suami gne kuasa utk pukul isteri. Just pkl utk sedrkn, bkn pkul smpai mati.


Pada pandgn sya, kedua-dua pendapat ini ada benarnya. Perlu kita gnakan mengikut keadaan semasa, ketika dan tempat. Sesungguhnya perbezaan pendapat adalah rahmat..

0 comments:

اللهم امين. واخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين

Semoga diampuni dan dijauhkan dari dosa2 sepanjang penulisan ini. Ambil yang jernih dan baikilah yang keruh itu.

Sedikit Coretan

Anda tahu apa yang saya tidak tahu,
Tapi mungkin, saya tahu apa yang anda tidak tahu.

So, mari berdiskusi!!

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Newspaper II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP