بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد الله رب العا لمين الرحمن الرحيم ما لك يوم الدين والصلاة والسلام على محمد المبعوث رحمة للعالمين وعلى اله وصحبه والسائرين على دربه الى يوم الدين

Edisi 1; APA ITU ISLAM??...

Thursday, April 9, 2009

Ya, mungkin ada sesetengah dari kita mengetahui apa yg ingin saya kemukakan di sini dan mungkin ada yg krg mengerti. penulisan blog/artikel ini bknlah mnunjukkan saya faqih dalam bdng ini. cumenya..ingin saya menggnakan peluang yg ada untuk berkongsi dgn shbt2 ttg kfaham dan peranan kita dlm Islam.. ada kala di dalm blog ini kita membcarakn perkara2 pntig dan ada klanya santai dan besederhana..

Pertama skli, apakah Islam itu sebenarnya? apa yg ALLAH perintahkan? apakah ajaran yg dibawa oleh Rasulullahs.a.w? adakah stakat hya memenuhi rukun Islam/Iman semata-mata2? kadang kala, kita melihat Islam itu hnya dengan sebelah mata, bukan dgn hati yg terbuka..Islam sebenarnya lebih daripada itu.. bdang sosial, kemasyarakatan, politik, ekonomi, management, ketenteraan, dan ibadah... semua itu terkandung dalam Islam.. Dan ada kalanya juga kt tahu Islam itu merangkumi byk perkara, ttp kita x dpt lihat aplikasinya. yg dapt kita lihat aplikasiny hany kpd ibdah semata2.persoalanyya, ke manakah perginya aspek2 lain yg terkndung dalam itu? kita sorokkan di mana? bwh bantal? poket? pen drive? ataupun kita dh campaknye jauh2, supaya kita x dapt melihat aspek2 Islam itu lagi.. ya.. itulah keadaan kita sebenarnya. melihat Islam hnya pad satu perkara bukan kesemua..

Islam itu adalh symul @ merangkumi segala aspek. dri perkara yg keciiiik sgt sampailah yang besar. nak atau tidak perlulah kita mengambil Islam itu sbg satu sistem hidup yg perlu diikuti dari setiap perkara, masa dan x kira di mana kita berada..

Sewaktu Rasulullah masih hidup, perkara pertama yg baginda tekankan ialah penubuhan akidah dan penanaman iman yg mantap. kemudian, byk berlaku penyeksaan terhadap Rasulullah dan umat2 Islam yg lain shingg menyebabkan merka terpaksa berhijrah ke Madinah dan ada segeintir yg berhijrah ke tempat lain. hijrah baginda dan shabat ke Madinah bukanlah utk melarikan diri drp kaum kufar semata-mata, ttp lbih dari itu adalah utk menubuhkan ngra Islam agr syiar dan sistem Islam sebagaimana yg dkhendaki oleh ALLAH dpt dilaksnakan..


Adakah penubuhan negar ISlam itu pntg shingga perlunya seluruh dunia ini bernaung di bwh Islam? sepertimana yg berlaku pada zama kerjaan abbasiyah, umayyah dan turki uthmaniyyah yg mana hampir keseluruhan bumi bernaung di bawah empayar Islam.. perkara ini akan kte bncangkan dlam edisi ke-2..

to be continued..

0 comments:

اللهم امين. واخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين

Semoga diampuni dan dijauhkan dari dosa2 sepanjang penulisan ini. Ambil yang jernih dan baikilah yang keruh itu.

Sedikit Coretan

Anda tahu apa yang saya tidak tahu,
Tapi mungkin, saya tahu apa yang anda tidak tahu.

So, mari berdiskusi!!

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Newspaper II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP